Så nemt kan du undgå at få huller i tænderne

august 4, 2015

Huller i tænderne

Huller er sjældent synlige for det blotte øje, men de kan alligevel fortælle meget om vores tænders sundhed, og hvordan vi har plejet dem gennem livet. Det kan ikke undgås, at man på et eller andet tidspunkt vil få et hul i en tand, men der er meget, man kan gøre for at forlænge sine tænders sundhed, og undgå mange huller.

Huller i tænderne opstår, når vi ikke får renset vores tænder grundigt hver dag. Får fødevarer lov at sidde på tænderne, vil bakterier i munden omdanne det sukker, der findes i maden, til syre. Syren vi begynde at ætse emaljen, hvilket kan give huller i tænderne. I denne artikel vil der derfor være fokus på, hvordan man kan undgå at få huller i tænderne.

Tandbørstning to gange om dagen

De fleste af os ved, at det er afgørende for en god mundhygiejne at børste vores tænder. Selv som småbørn blev vi undervist i god og fornuftig tandpleje, så i virkeligheden er spørgsmålet, “hvor mange gange skal vi børste vores tænder på en dag, og hvordan holder vi rutinen?”. Hos en erfaren tandlæge i København V lyder det, at vi skal børste tænder mindst to gange om dagen med flour tandpasta om morgenen og aftenen. Tandtråd bør også bruges mindst en gang om dagen – og gerne før sengetid – lige såvel som det er vigtigt ikke at bruge den samme tandbørste i mere end 3-4 måneder. Uanset hvor travlt du har, bør du prioritere din tandbørstning. Det er vigtigt, at du tager dig god tid til tandbørstningen og til at bruge tandtråd, hvis du gerne vil undgå huller i tænderne.

God og sund kost

Hvis man ser bort fra den regelmæssige tandbørstning og brugen af tandtråd, vil en dygtig tandlæge på Vesterbro fortælle dig, at en god kost eller diæt også kan være af afgørende for gode og sunde tænder. At spise fødevarer såsom korn, der er rige på vitamin B, og grøntsager og frugter, som er rige på bl.a. C-vitamin, kan være med til at styrke dine tænder og gummer. Fisk, kød og fjerkræ er rige på magnesium og zink, der giver tænderne styrke. Som udgangspunkt er det en god idé at minimere dit indtag af snacks og kulhydrater i form af slik, chips og kager. Derudover bør du også sikre en passende mængde calcium dagligt, som bl.a. mælk og broccoli indeholder en del af.

 

Enghave Tandklinik
Tandlæge Birthe Lykkegaard
Enghavevej 61
1674 København V
Tlf.: 70 88 17 41

 

#caries #Tandlæge #Tandlægebehandling