Hvornår skal man coache sine medarbejdere?

december 26, 2013

Skal du bruge coaching Herning?

Folk er begyndt at få øjnene op for medarbejder coaching, for hvordan det virker og hvorfor flere og flere virksomheder begynder at bruge sådan træning og udvikle forskellige teknikker. Der er dog mange leder der stadig ikke ved hvordan og hvornår de enkelte medarbejdere skal coauches. Hvilket er en skam, da det er vigtigt at ens medarbejdere yder det bedste de kan og maksimere fordelene ved uddannelse og personlig udvikling.

Det er vigtigt at have i mente, at det ikke er ledernes job at coache medarbejderne under dem. Dette kan være en smule forvirrende for nogen, for hvad er coaching egentlig og hvad er det ikke? At give sine medarbejdere viden, instruktioner og færdigheder til at udføre en bestemt opgave som står i deres jobbeskrivelse eller hvad vi refererer til som medarbejderuddannelse er bestemt ikke coaching. Coaching refererer til den løbende proces til at hjælpe ens medarbejdere med at identificere og stige over de udfordringer som forhindrer dem i at yde deres bedste i jobbet. Netop dette kan disse coaches hjælpe dig med.

selvudvikling-i-grupper

Selvudvikling i grupper skaber en stabil og aktiv organisation.

Så hvornår er det den rette tid til medarbejder coaching? Det kan være nødvendigt at coache ens medarbejdere når deres nuværende adfærd udgør en trussel mod dem selv eller andre. En coach skal træde til når en medarbejder gør ting der kan skade ham selv eller andre. I stedet for at give en bestemt løsning på problemet, er det bedst hvis der bliver giver alternative løsninger og man lader medarbejderen bestemme hvilken der passer personen bedst.

Det kan også være fordelagtigt med medarbejder coaching når der skal skabes bedre bånd mellem forskellige arbejdsgrupper. Arbejdsgrupper er udviklet fordi det giver bedre resultater at arbejde sammen med andre. Det er en coach opgave at holde øje med dynamikken i grupperne og samle medarbejdere op hvis de føler sig ekskluderet. Det kan være nødvendigt at ændre medarbejderens arbejds adfærd, før personen vil passe ind i gruppen igen.

Medarbejder coaching er også nødvendig når medarbejdere begår de samme fejl igen og igen, som fører til dårlige resultater. Man må gerne prøve en mislykket metode igen på samme problemstilling, så længe man husker at notere hvor fejlene opstår. Hvis man ikke lærer fra sine fejl og ikke fornyer sig, kan det være godt med hjælp fra en coach.

#Uncategorized