Gode råd at have i tankerne før du tager ud og spiser

december 31, 2013

Et restaurantbesøg kan til tider være en dejlig afveksling til en ellers meget ordinær hverdag. Men i takt med at flere og flere går op i sundhed, kan det være svært at vælge den rigtige restaurant, hvor man ikke mister kontrollen over hvad man indtager. Dette kan have en længerevarig skyldfølelse og øget vægt. Dette kan undgåes ved at uddanne sig selv lidt i sunde madvaner. Her er nogle gode tips:

- Tag den tid det tager at udvælge den rigtige restaurant og hold dig langt fra alle fast food restauranter, der sælger ren “junk food”.

- Når I går ind i restauranten så brug lidt tid på at nærstudere menuen inden der træffes beslutninger om hvad man vil bestille. Der bør sigtes mod sunde varer, der kan give en nok næring. Antallet af sunde retter, varierer naturligvis fra restaurant til restaurant. Eksempelvis kan http://www.restaurant-m.dk/ anbefales, hvis du ønsker et klassisk dansk måltid.

- Man kan vælge en fedtfattig kost, da det føre til at opretholde en sund vægt. Der kan også vælger fiberrig kost, hvilket omfatter brune ris, havre, bønner, linser og så videre.

- Få nok grønt på din tallerken eller bestil en “side order” med lidt grønt. En varm grøntssagssuppe vil også kunne gøre det.

- Hvis man ikke ønsker grønt til hovedretten, kan man altid bestille det til forret og klappe sig selv lidt på skulderen, mens man nyder hovedretten.

- Et hvert måltid skal ahve sin del kød, men det anfales at man holder sig fra rødt kød og går over til fisk eller magert kød. Sørg for at kødet er rig på protein og fattig på fedtet, så er man godt kørende. Fiskeprodukter er altid gode, da de indeholder en masse sunde ting, såsom omega 3 fedtsyrer. Dette er godt for ens hjerte.

- Vælg derudover drikkevarer med omhu. Undgå alkoholiske drikke. Et glas vin kan dog være godt for helbredet.

#Sundhed